Onbeperkt technische ondersteuning
Praktijkgerichte trainingen
Jouw toegang tot fabrikanten data
|Home/
Praktijkcase

Opgelost: AdBlue problemen bij Volkswagen Touareg

Opgelost: AdBlue problemen bij Volkswagen Touareg

Een bij TECH360 aangesloten autobedrijf heeft te maken met een hardnekkig probleem. Een Volkswagen Touareg uit 2018, met een zescilinder 3.0 TDI-motor, heeft verschillende foutcodes aan het AdBlue-systeem. Vervanging van de AdBlue-tank en tankmodule mocht niet baten, de storing blijft. Daarom schakelt de monteur technische ondersteuning in.

Nieuwe foutcodes

De eerste foutcode is van de motor-ECU: U121D-00. Dit wijst op een communicatieprobleem met het AdBlue-tankniveau. We beginnen met de basiscontroles zoals voeding, massa en communicatie. Omdat de auto volledig gedemonteerd is geweest is het aannemelijk dat een van deze factoren is verstoord. Na de metingen blijkt het de- en monteerwerk goed te zijn uitgevoerd. Alles is in orde, ook het CAN-signaal.

De nieuwe foutcodes:

  • U121E-00 (Onplausibele niveau- en tanktemperatuur)
  • U121D-00 (Geen communicatie met tanktemperatuur en niveau)
  • U040F-00 (Regelapparaat voor reductiemiddel onaannemelijke informatie)

Ook de AdBlue-module vertoont fouten:

  • P203C-00 (Sensor vloeistofpeil reductiemiddel kortsluiting naar massa)
  • U121D-00 (Geen communicatie met tanktemperatuur en niveau)
  • U211E-00 (Onplausibele niveau en tank temperatuur).

Communicatie onderzoeken

Uit deze fouten blijken twee opvallende zaken: communicatiefouten en verwarring over het AdBlue-niveau en de temperatuur. Om te achterhalen of hier sprake is van oorzaak en gevolg onderzoeken we de communicatie grondig, maar concluderen dat deze er goed uitziet. Het lijkt erop dat de foutcodes voor tankniveau en -temperatuur worden veroorzaakt door de nieuwe AdBlue-module. 

Ondanks dat de nieuwe onderdelen opnieuw zijn ingeleerd blijft het probleem bestaan. Om meer inzicht te krijgen in het systeem wordt het schema geraadpleegd, daaruit blijkt dat de temperatuur- en niveausensor een eigen aansluiting hebben die losstaat van het CAN-netwerk. Nieuwsgierig geworden naar de meetwaarden van deze sensoren roept de monteur de live data op.

Metingen aan Adblue

Zoals je inmiddels weet kan live data nuttig zijn, maar is het niet altijd betrouwbaar. Om zekerheid te krijgen besluit de monteur om metingen op de tank en AdBlue-module zelf uit te voeren. Zo ziet hij of de signalen in live data kloppen en of de bekabeling in orde is.

Hij begint met de temperatuursensor, waarvan hij pin 1 (voeding) aan pin 2 (massa) legt. In de livedata zorgt dit voor een zichtbare verandering, waardoor we concluderen dat de temperatuur van de AdBlue goed wordt weergegeven.

Nu is de niveausensor aan de beurt. Pin 13 moet 5 volt voeding hebben, pin 6 is de massa en pin 14 de signaaldraad. Pin 6 en 13 blijken in orde (4,9 volt), maar pin 14 laat 0 volt zien. Dat is anders dan verwacht, en zou veroorzaakt kunnen worden door kortsluiting. Om dat uit te sluiten leggen we een externe draad aan, maar dat helpt niet om het probleem op te lossen. Hier eindigt de zoektocht bij het autobedrijf, in overleg wordt besloten om de auto aan te bieden bij een externe werkplaats van TECH360 Technische Ondersteuning.

Metingen goed uitgevoerd, maar…

In deze werkplaats worden de metingen aan de AdBlue-tank herhaald, maar het resultaat is hetzelfde. Op de signaaldraad van pin 14 wordt maar 3 millivolt gemeten, terwijl de bekabeling in orde is. Wel blijkt er nog een tweede signaaldraad te zijn die data doorgeeft. Dit blijkt de sleutel tot de oplossing. Als het AdBlue-systeem op en neer schommelt tussen 2 en 100 procent tankvulling wordt de datadraad aan massa gelegd, waardoor het niveau constant op 100 procent wordt weergegeven.

Reden genoeg om nog even verder te puzzelen, waarbij we beginnen bij het originele TSB van Volkswagen en de daarin vermelde onderdeelnummers. Naar aanleiding van de aanvankelijke foutcode moeten, volgens het TSB, de tank en module vervangen worden door nieuwe onderdeelnummers. De werkplaats heeft precies deze nummers besteld, maar als we de nummers vergelijken met die op de nieuwe onderdelen blijkt dat deze de oude nummers hebben. 

Het raadsel is opgelost. De werkplaats heeft zijn werk goed gedaan, maar kreeg de verkeerde onderdeelnummers geleverd en heeft deze geïnstalleerd. Na het bestellen, monteren en inleren van de juiste onderdelen zijn de problemen opgelost.